Lunar X si Lunar V la 10 Mai 2019

In ''Celestial Callendar'' alcatuit de Dave Mitsky am citit (printre multe altele) informatia subliniata cu verde :

Pentru aceasta observatie am pregatit telescopul Dobson denumit ''Ratusca cea urata'' cu apertura de 125mm si raport focal F/6.9.
Pentru observarea fenomenului de clar-obscur Lunar X nu este nevoie neaparat de un telescop puternic.
Observatia  din seara de Sambata 11 Mai este a treia observatie a mea a acestui fenomen.
La observatiile precedente am vazut Lunar X si Lunar V cu reflectorul de 125mm F/6.9 dotat cu vizor binocular ,cu luneta 90x600mm si chiar si cu mini-luneta mea 45x300mm (banuita ca ar avea un obiectiv militar Zeiss).
Iata o veche imagine in care apare dobsonianul de 125mm.


Am pus telescopul in statie in jurul orei 18:30 ODV si am folosit grosismentele de 35x si 86x ,folosind filtre colorate : verde,albastru si rosu-oranj.
Pana la urma , am ales filtrul verde deoarece acesta oferea un contrast cat de cat acceptabil.
Care contrast insa nu a devenit niciodata prea bun din cauza luminozitatii excesive a fondului cerului cat si din cauza unei pacle care a acoperit cerul toata seara.

Conform calendarului Mitsky , fenomenul Lunar X a fost complet format la ora 16:25 TU adica 19:25 ODV.
Eu am inceput sa zaresc bratele sudice ale ''X''-ului in jurul orei 19:40.
Lunar X nu s-a vazut in telescopul meu la 35x dar se vedea bine la 86x ,daca foloseam filtrul verde.
''Sapuniera'' mea Coolpix X 3300 nu a facut fata conditiilor si nu a reusit sa inregistreze Lunar X pe cerul de zi.
Lunar X si Lunar V se vad suficient de bine pe o poza realizata mai tarziu , pe cerul de noapte ,la 22:42 ODV.
Iata aceasta poza ,  prelucrata in GIMP ,cu  fenomenele de clar-obscur Lunar X-Lunar V evidentiate.

(Asta e ,atat poate sapuniera mea !) 👊


Datorita paclei persistente nu am efectuat observatii vizuale dar am facut prin reflectorul de 125mm fotografiile  afocale   la 35x (de mai jos ) ale stelelor duble Nu Dra, 16-17 Dra si Mu Boo.


                                                                        Nu Dra




16-17 Dra




Mu Boo



Sic tranzit gloria Lunar X !

Adaugă un comentariu

Mai nouă Mai veche